Małopolska Noc Naukowców

Czy origami jako sztuka plastyczna nadaje się do … badań naukowych?

Moim uczniom z ZSO nr 4 – Gimnazjum nr 8 w Tarnowie zaproponowałam udział w „Małopolskiej Nocy Naukowców 2013” i oczywiście wykonanie prac origami. Wybór padł na model gwiazdki jako, że noc skojarzyliśmy się z rozgwieżdżonym niebem. Nasze naukowe rozważania polegały na sprawdzaniu własności figur geometrycznych powstających podczas składania gwiazdki z dwóch prostokątnych kartek znanej pod nazwą gwiazdki shuriken. Okazało się, że składanie wymaga od uczniów nie tylko dokładności, ale również sporej wiedzy matematycznej, którą chętnie dzielili się z uczestnikami „Małopolskiej Nocy Naukowców” w Tarnowie. Każdy mógł spróbować swoich sił w składaniu gwiazdki i zabrać ją na pamiątkę. Chętnych nie brakowało, a uczniowie cierpliwie i wytrwale tłumaczyli sposób składania i łączenia modułów w celu uzyskania gwiazdki. Prowadzone przez nich zajęcia przyciągnęły wiele osób i był to niewątpliwie niebanalny sposób na promowanie sztuki origami oraz królowej nauk – matematyki.

Od lat stosuję sztukę origami podczas lekcji matematyki oraz zajęć pozalekcyjnych i każdego roku proponuję uczniom nowe wyzwania projektowe. W tym roku był to udział w „Małopolskiej Nocy Naukowców”. Najpierw podczas lekcji matematyki uczniowie poznali wybrane przekształcenia geometryczne na płaszczyźnie m.in. obroty, symetrie, translację. Następnie badali czy można każdy rodzaj przekształcenia przedstawić za pomocą gwiazdek shuriken – w ten sposób powstały kolorowe płaskie mozaiki. Na zakończenie projektu uczniowie wykonali łańcuchy choinkowe dekorując szkolne korytarze przed świętami Bożego Narodzenia. Do wykonania łańcucha potrzebujemy ok.1,5 – 2 m wąskiej wstążeczki atłasowej, klej i dużo gwiazdek. Na wstążce sklejamy po dwie gwiazdki w odległości 8 – 10 cm.

Zapraszam do obejrzenia zdjęć naszych prac!

Galeria zdjęć

 

Tekst i zdjęcia: Elżbieta Gąsior
nauczyciel matematyki w ZSO nr 4 – Gimnazjum nr 8 w Tarnowie

Dodaj komentarz